Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7208
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Polubił: 28 razy
Otrzymał  polubienie: 49 razy
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 03 gru 2025, 17:35

Ankin pisze: 03 gru 2025, 16:47W moim subiektywnym odczuciu najlepsza opcja dla okazjonalnych użytkowników KMK, którzy jednocześnie są mieszkańcami Krakowa to taryfa przystankowa - Karta Krakowska powinna pełnić funkcję elektronicznej portmonetki, którą zasilałoby się odpowiednią ilością środków w biletomacie czy POP-ie.
Przystankowa jest lepsza niż czasowa, lecz też ma swoje problemy. Najbardziej sprawiedliwa wydaje się być taryfa odległościowa i dobrze, że Kraków idzie w tę stronę.

Ankin
Specjalista
Posty: 377
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Polubił: 21 razy
Otrzymał  polubienie: 13 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » 03 gru 2025, 17:53

Kaszmir pisze: 03 gru 2025, 17:35 Przystankowa jest lepsza niż czasowa, lecz też ma swoje problemy. Najbardziej sprawiedliwa wydaje się być taryfa odległościowa i dobrze, że Kraków idzie w tę stronę.
Możesz rozwinąć swoją myśl? Jakie wg Ciebie wady posiada taryfa przystankowa względem taryfy odległościowej?
Poza tym czy wiesz coś więcej o technicznych aspektach wdrożenia taryfy odległościowej w Krakowie? Czy taryfa będzie opierała się na aplikacji mobilnej, nowych kasownikach gdzie będziemy odbijać kartę płatniczą lub jakiś inny nośnik bilet w kasowniku na wejście i wyjście z pojazdu, czy też tęgie głowy z ZTP mają zamiar maksymalnie utrudnić funkcjonowanie czegoś co w teoretycznych założeniach powinno być proste jak budowa cepa i zrozumiałe dla największego laika, który z komunikacji publicznej korzysta raz na kilka lat ;)

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 830
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Polubił: 47 razy
Otrzymał  polubienie: 58 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: michal49944 » 03 gru 2025, 18:02

Ankin pisze: 03 gru 2025, 17:53 Możesz rozwinąć swoją myśl? Jakie wg Ciebie wady posiada taryfa przystankowa względem taryfy odległościowej?
Poza tym czy wiesz coś więcej o technicznych aspektach wdrożenia taryfy odległościowej w Krakowie? Czy taryfa będzie opierała się na aplikacji mobilnej, nowych kasownikach gdzie będziemy odbijać kartę płatniczą lub jakiś inny nośnik bilet w kasowniku na wejście i wyjście z pojazdu, czy też tęgie głowy z ZTP mają zamiar maksymalnie utrudnić funkcjonowanie czegoś co w teoretycznych założeniach powinno być proste jak budowa cepa i zrozumiałe dla największego laika, który z komunikacji publicznej korzysta raz na kilka lat ;)
Z taryfą przystankową jest taki problem, że różne linie mają różną ilość przystanków i w Krakowie mamy linie przyspieszone. Przykład: jedziemy z Bieżanowskiej pod Jubilat, jeśli pojedziemy 503 jedziemy tylko 3 przystanki, jadąc 301/304/513 mamy 4 przystanki, z kolei jadąc nieprzyspieszonym autobusem 144/173 mamy już 10 przystanków, a tramwajem 13 mamy 13 przystanków. Czyli ten sam dystans w linii prostej, ale (bardzo) odmienna liczba przystanków i czas przejazdu (szczególnie w szczycie). Ktoś kto w szczycie wybrałby 13, bo są korki zapłaciłby pewnie ponad 2 razy więcej niż pasażer 503, mimo że przejechał dystans szybciej. ;)

Swego czasu ZTP testowało aplikację, która rejestrowała trasę, jaką się przejechało. Ale co zrobili z danymi i czy chcą wdrażać coś na ten kształt to mi nie wiadomo.

Ankin
Specjalista
Posty: 377
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Polubił: 21 razy
Otrzymał  polubienie: 13 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » 03 gru 2025, 18:14

Dziękuję za rzeczowy argument w dyskusji.
Trudno się z nim nie zgodzić i nie przyznać racji w odniesieniu do tego, że przy liniach przyśpieszonych taryfa przystankowa z ich perspektywy jest niesprawiedliwa dla tych odbywają okazjonalne podróże przy pomocy linii "standardowych".
Rozmawiając na temat wprowadzenia potencjalnej taryfy ulgowej dla mieszkańców, którzy nie potrzebują kupować biletu okresowego mimo wszystko powinniśmy sobie zadać następujące pytanie: Mianowicie, jak docelowo miałoby wyglądać działanie taryfy odległościowej (kwestie te poruszyłem w swojej poprzedniej wypowiedzi) tzn. czy bazuje ona na jakiejś aplikacji mobilnej, odbiciu karty na wejście-wyjście czy zwykłym bileciku papierowym, który będzie się kupowało "na kilometry" (piszę to w wielkim uproszczeniu).
W moim subiektywnym odczuciu jeżeli potencjalna zawiłość taryfy odległościowej miałaby odstraszać potencjalnych-okazjonalnych pasażerów będącymi mieszkańcami Krakowa od zbiorkomu to wybór "mniejszego zła" w postaci taryfy przystankowej gdzie mamy jasną rozpiskę ceny za przejechanie każdego przystanku, wydaje się sensowniejszy.
Może jestem zbyt ograniczony intelektualnie ale nawet przy próbie wyobrażenia sobie przyszłości, trudno mi ogarnąć w głowie jak miałoby wyglądać kupno biletu w taryfie odległościowej choćby w formie papierowej (jeżeli bilet w tej formie i w tej taryfie byłyby obecne) - chcemy jechać np. z Borku na Kurdwanów. Na rozkładzie będzie zaznaczona jakaś prosta linia pokazująca linie z odległościami w oparciu o które pasażer kupi docelowo bilet w biletomacie?
Jeżeli zaś ww. taryfa z jaką w planach urzędników mamy mieć do czynienia od 2027, będzie bazowała na odbiciu karty płatniczej/e-portmonetki na wyjściu/wejściu z pojazdu, to jak najbardziej jest to sensowna i zrozumiała opcja dla większości potencjalnych pasażerów.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 830
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Polubił: 47 razy
Otrzymał  polubienie: 58 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: michal49944 » 03 gru 2025, 18:21

Ankin pisze: 03 gru 2025, 18:14 Rozmawiając na temat wprowadzenia potencjalnej taryfy ulgowej dla mieszkańców, którzy nie potrzebują kupować biletu okresowego mimo wszystko powinniśmy sobie zadać następujące pytanie: Mianowicie, jak docelowo miałoby wyglądać działanie taryfy odległościowej (kwestie te poruszyłem w swojej poprzedniej wypowiedzi) tzn. czy bazuje ona na jakiejś aplikacji mobilnej, odbiciu karty na wejście-wyjście czy zwykłym bileciku papierowym, który będzie się kupowało "na kilometry" (piszę to w wielkim uproszczeniu).
W moim subiektywnym odczuciu jeżeli potencjalna zawiłość taryfy odległościowej miałaby odstraszać potencjalnych-okazjonalnych pasażerów będącymi mieszkańcami Krakowa od zbiorkomu to wybór "mniejszego zła" w postaci taryfy przystankowej gdzie mamy jasną rozpiskę ceny za przejechanie każdego przystanku, wydaje się sensowniejszy.
Może jestem zbyt ograniczony intelektualnie ale nawet przy próbie wyobrażenia sobie przyszłości, trudno mi ogarnąć w głowie jak miałoby wyglądać kupno biletu w taryfie odległościowej choćby w formie papierowej (jeżeli bilet w tej formie i w tej taryfie byłyby obecne) - chcemy jechać np. z Borku na Kurdwanów. Na rozkładzie będzie zaznaczona jakaś prosta linia pokazująca linie z odległościami w oparciu o które pasażer kupi docelowo bilet w biletomacie?
Nie zdziwiłoby mnie, gdyby bilety odległościowe nie były dostępne w papierowej formie, właśnie ze względu na problemy jakie mogłoby to stwarzać. Podejrzewam, że będzie dostępna aplikacja, coś na wzór tego co testowali.

Z kolei najlepszą dla mnie opcją wydaje się być możliwość przyłożenia karty płatniczej do kasownika (przy każdych drzwiach!!!, a nie jeden na tramwaj/autobus) przy wsiadaniu i wysiadaniu. Na koniec dnia podliczano by wszystkie podróże i gdyby przekroczono wymaganą kwotę, to rachunek obciążany by był biletem całodniowym (takie coś ZTP proponuje). Oczywiście to tylko moje domysły, ale dostępność biletów odległościowych w formie papierowej wydaje się być dość nierealna.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7208
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Polubił: 28 razy
Otrzymał  polubienie: 49 razy
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 03 gru 2025, 18:42

michal49944 pisze: 03 gru 2025, 18:02Z taryfą przystankową jest taki problem, że różne linie mają różną ilość przystanków i w Krakowie mamy linie przyspieszone. Przykład: jedziemy z Bieżanowskiej pod Jubilat, jeśli pojedziemy 503 jedziemy tylko 3 przystanki, jadąc 301/304/513 mamy 4 przystanki, z kolei jadąc nieprzyspieszonym autobusem 144/173 mamy już 10 przystanków, a tramwajem 13 mamy 13 przystanków. Czyli ten sam dystans w linii prostej, ale (bardzo) odmienna liczba przystanków i czas przejazdu (szczególnie w szczycie). Ktoś kto w szczycie wybrałby 13, bo są korki zapłaciłby pewnie ponad 2 razy więcej niż pasażer 503, mimo że przejechał dystans szybciej. ;)
Druga rzecz to zmienna liczba przystanków na trasie. Np. niedawno doszedł przystanek "Brodowicza" w kier. Pilotów. Przy taryfie przystankowej okazałoby się, że z dnia na dzień pasażer jadący tranzytowo np. z r. Mogilskiego na Olszę nagle musi płacić więcej mimo, że jedzie dokładnie tą samą trasą.

fubukiers
Specjalista
Posty: 234
Rejestracja: 22 wrz 2024, 22:41
Otrzymał  polubienie: 2 razy
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: fubukiers » 03 gru 2025, 19:06

No jeśliby chcieli wdrożyć tą taryfę odległościową poza aplikację mobilną to by musieli zintegrować wszystkie pojazdy z hurtownią, na co mpk ma 4 lata. Potem oczywiście integracja nowych kasowników, interfejsy itd... kupa roboty.

Ankin
Specjalista
Posty: 377
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Polubił: 21 razy
Otrzymał  polubienie: 13 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » 03 gru 2025, 21:09

fubukiers pisze: 03 gru 2025, 19:06 No jeśliby chcieli wdrożyć tą taryfę odległościową poza aplikację mobilną to by musieli zintegrować wszystkie pojazdy z hurtownią, na co mpk ma 4 lata. Potem oczywiście integracja nowych kasowników, interfejsy itd... kupa roboty.
Czyli z dużą dozą prawdopobieństwa urzędnicy zrobią nam taryfę "po krakosku" w imię standardowego "niedasizmu"...?
No to może już teraz niech sobie odpuszczą bo wyjdzie z tego więcej szkody niż pożytku - dla publicznej kasy oraz co ważniejsze pasażerów.
W mojej opinii jeżeli docelowa taryfa odległościowa będzie bazować na aplikacji a nie na sprawdzonych od lat rozwiązaniach w postaci przyłożenia karty na wejściu/wyjściu to już teraz można bez ogródek powiedzieć, że wyjdzie z tego jeden wielki, nieużyteczny badziew.
Aplikacja powinna być tylko i aż dodatkiem a nie filarem na którym opiera się na ww. taryfa.
Wywalą pewnie na ww. technologicznego potworka nie małą kasę, ogłoszą z pompą sukces a pasażerowie przez lata będą się za przeproszeniem bujać z nieżyciową aplikacja, która zapewne jak inne podobne twory w postaci "miejskich aplikacji" do zakupu biletów będzie miała wręcz zerowy UX (user experience design) :x

fubukiers
Specjalista
Posty: 234
Rejestracja: 22 wrz 2024, 22:41
Otrzymał  polubienie: 2 razy
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: fubukiers » 04 gru 2025, 1:04

Ankin pisze: 03 gru 2025, 21:09 Czyli z dużą dozą prawdopobieństwa urzędnicy zrobią nam taryfę "po krakosku" w imię standardowego "niedasizmu"...?
No to może już teraz niech sobie odpuszczą bo wyjdzie z tego więcej szkody niż pożytku - dla publicznej kasy oraz co ważniejsze pasażerów.
W mojej opinii jeżeli docelowa taryfa odległościowa będzie bazować na aplikacji a nie na sprawdzonych od lat rozwiązaniach w postaci przyłożenia karty na wejściu/wyjściu to już teraz można bez ogródek powiedzieć, że wyjdzie z tego jeden wielki, nieużyteczny badziew.
Aplikacja powinna być tylko i aż dodatkiem a nie filarem na którym opiera się na ww. taryfa.
Wywalą pewnie na ww. technologicznego potworka nie małą kasę, ogłoszą z pompą sukces a pasażerowie przez lata będą się za przeproszeniem bujać z nieżyciową aplikacja, która zapewne jak inne podobne twory w postaci "miejskich aplikacji" do zakupu biletów będzie miała wręcz zerowy UX (user experience design) :x
W teorii to się da zrobić. Wszystko się da, tylko trzeba trochę pieniędzy wyłożyć na stół. Żeby komputer pokładowy przekazywał dane do systemu taryfowego typu lokalizacja, numer linii, przystanki itd itd... no ale to wymaga jednolitego standardu w każdym pojeździe co wiemy jak wygląda w Krakowie. No i to są koszty. Za rok ma być ta taryfa, nie ma opcji by takie przedsięwzięcie zrobili w tym czasie, więc na początku raczej będzie aplikacja. Chyba że się miło zaskoczę.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji
Ekspert
Posty: 1591
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01
Polubił: 14 razy
Otrzymał  polubienie: 1 raz

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji » 04 gru 2025, 11:09

Czy na pewno integracja z resztą systemów w pojeździe jest konieczna?
KSM-16 firmy Mera obsługuje CICO https://www.mera-systemy.pl/kasownik-ksm-16/
Nie karmić troli :!:

Ankin
Specjalista
Posty: 377
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Polubił: 21 razy
Otrzymał  polubienie: 13 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » 04 gru 2025, 16:23

pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji pisze: 04 gru 2025, 11:09 Czy na pewno integracja z resztą systemów w pojeździe jest konieczna?
KSM-16 firmy Mera obsługuje CICO https://www.mera-systemy.pl/kasownik-ksm-16/
Też się nad tym zastanawiałem w dniu wczorajszym zanim napisałeś swój komentarz i choćby patrząc na ww. kasownik (jeżeli się mylę proszę o sprostowanie osoby bardziej zorientowane w temacie) uważam że wystarczającą opcją będzie fakt, że ww. urządzenie samo przekaże informacje do centralnego systemu biletowego w mieście, bez konieczności parowania go z innymi systemami jakie znajdują się w tramwaju bądź autobusie.
Pisząc to bardziej obrazowo: kasownik posiada moduł GPS w oparciu o który będzie wyliczana odległość dla pasażera, który odbił swoją kartę płatniczą/e-portmonetkę na wejściu/wyjściu z pojazdu. Po zjeździe pojazdu do zajezdni ww. kasownik przesyła dane o wszystkich podróżach do centralnego systemu rozliczeniowego gdzie następnie do banku/systemu e-portmonetki jest wysyłana informacja o kwocie jaką należy obciążyć konto pasażera.
Kasownik działa niezależnie od modułu nawigacji pojazdu tak jak ma to miejsce obecnie z biletomatami mobilnymi/kasownikami EMV.
Jeżeli w Krakowie docelowo poszliby ww. stronę to ma to ręcę i nogi, ale... mój nabyty sceptycyzm do urzędniczym pomysłów w naszym mieście, nakazuje mi zachowywać duży dystans do docelowej konstrukcji taryfy odległościowej w wydaniu ZTP.

fubukiers
Specjalista
Posty: 234
Rejestracja: 22 wrz 2024, 22:41
Otrzymał  polubienie: 2 razy
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: fubukiers » 04 gru 2025, 19:25

Ankin pisze: 04 gru 2025, 16:23 Też się nad tym zastanawiałem w dniu wczorajszym zanim napisałeś swój komentarz i choćby patrząc na ww. kasownik (jeżeli się mylę proszę o sprostowanie osoby bardziej zorientowane w temacie) uważam że wystarczającą opcją będzie fakt, że ww. urządzenie samo przekaże informacje do centralnego systemu biletowego w mieście, bez konieczności parowania go z innymi systemami jakie znajdują się w tramwaju bądź autobusie.
Pisząc to bardziej obrazowo: kasownik posiada moduł GPS w oparciu o który będzie wyliczana odległość dla pasażera, który odbił swoją kartę płatniczą/e-portmonetkę na wejściu/wyjściu z pojazdu. Po zjeździe pojazdu do zajezdni ww. kasownik przesyła dane o wszystkich podróżach do centralnego systemu rozliczeniowego gdzie następnie do banku/systemu e-portmonetki jest wysyłana informacja o kwocie jaką należy obciążyć konto pasażera.
Kasownik działa niezależnie od modułu nawigacji pojazdu tak jak ma to miejsce obecnie z biletomatami mobilnymi/kasownikami EMV.
Jeżeli w Krakowie docelowo poszliby ww. stronę to ma to ręcę i nogi, ale... mój nabyty sceptycyzm do urzędniczym pomysłów w naszym mieście, nakazuje mi zachowywać duży dystans do docelowej konstrukcji taryfy odległościowej w wydaniu ZTP.
Czysto teoretycznie tak też mogłoby być. No ale nadal żeby to miało ręce i nogi to takie podróże powinny być też ładnie zwizualizowane. to znaczy, linia, w której się odbiliśmy, jaką trasę przebyliśmy (lista przystanków). Z samym kasownikiem mery tego się nie da zrobić, tutaj musi być integracja z sipem w pojeździe. + nie widzę tego aby mera była jedynym miejscem, w którym można się odbić. taki walidator powininien się znajdować przy każdych drzwiach, a nie w jednym miejscu gdzie dojście w zatłoczonym pojeździe graniczy z cudem. Więc tak na prawdę nie widzę tego. A w szczególności w wykonaniu najbardziej profesjonalnej jednostki miejskiej przy ul. Wielopole.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji
Ekspert
Posty: 1591
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01
Polubił: 14 razy
Otrzymał  polubienie: 1 raz

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji » wczoraj, 12:09

Ankin pisze: 04 gru 2025, 16:23 Po zjeździe pojazdu do zajezdni ww. kasownik przesyła dane o wszystkich podróżach do centralnego systemu rozliczeniowego gdzie następnie do banku/systemu e-portmonetki jest wysyłana informacja o kwocie jaką należy obciążyć konto pasażera.
Możesz wysyłać na bieżąco podczas jazdy, jest tam GSM nawet z opcją Dual SIM.
Ankin pisze: 04 gru 2025, 16:23 Jeżeli w Krakowie docelowo poszliby ww. stronę to ma to ręcę i nogi, ale... mój nabyty sceptycyzm do urzędniczym pomysłów w naszym mieście, nakazuje mi zachowywać duży dystans do docelowej konstrukcji taryfy odległościowej w wydaniu ZTP.
Obawy to zrozumiała rzecz, ale z drugiej strony trochę tych automatów już jest w pojazdach, myślę że za rok mogą być we wszystkich.
fubukiers pisze: 04 gru 2025, 19:25 No ale nadal żeby to miało ręce i nogi to takie podróże powinny być też ładnie zwizualizowane. to znaczy, linia, w której się odbiliśmy, jaką trasę przebyliśmy (lista przystanków).
A to po co? Jeśli płacimy za odległość między np. Mogilskim a Bronowice SKA to nie ma znaczenia czy jechaliśmy "4" czy "511".
fubukiers pisze: 04 gru 2025, 19:25 nie widzę tego aby mera była jedynym miejscem, w którym można się odbić. taki walidator powininien się znajdować przy każdych drzwiach, a nie w jednym miejscu gdzie dojście w zatłoczonym pojeździe graniczy z cudem
Zgoda, choć na początku taryfa odległościowa pewnie nie będzie popularna więc na start może być po jednym + CICO w aplikacji.
Nie karmić troli :!:

Ankin
Specjalista
Posty: 377
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Polubił: 21 razy
Otrzymał  polubienie: 13 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » wczoraj, 12:10

fubukiers pisze: 04 gru 2025, 19:25 Czysto teoretycznie tak też mogłoby być. No ale nadal żeby to miało ręce i nogi to takie podróże powinny być też ładnie zwizualizowane. to znaczy, linia, w której się odbiliśmy, jaką trasę przebyliśmy (lista przystanków). Z samym kasownikiem mery tego się nie da zrobić, tutaj musi być integracja z sipem w pojeździe. + nie widzę tego aby mera była jedynym miejscem, w którym można się odbić. taki walidator powininien się znajdować przy każdych drzwiach, a nie w jednym miejscu gdzie dojście w zatłoczonym pojeździe graniczy z cudem. Więc tak na prawdę nie widzę tego. A w szczególności w wykonaniu najbardziej profesjonalnej jednostki miejskiej przy ul. Wielopole.
Popraw mnie jeżeli się mylę, ale czy rzeczywiście ww. terminale potrzebują pełnej integracji z SIP pojazdu w którym się znajdują?
Czy kasownik nie może mieć własnego SIP, który w zależności od tego na jakiej trasie pojawi się dany autobus/tramwaj to ściągnie sobie trasę z centralnego systemu przewoźnika (zakładamy wariant optymistyczny, że po stronie centralnego systemu działa wszystko jak w zegarku).
Jedyne powiązanie z SIP pojazdu to ewentualnie wymuszenie przez prowadzącego aktualizacji kasownika na zajezdni w zależności jaką linie będzie w danym dniu obsługiwał.
Co do pozostałych kwestii jakie poruszyłeś w swojej wypowiedzi w pełni się zgadzam - jeżeli tzw. walidatorów ma być jak na lekarstwo, podobnie jak nowych kasowników EMV, to już na "dzień dobry" lepiej sobie odpuścić ww. rewolucję bo będzie ona tylko w teorii ładnie wyglądać w papierach urzędników z najbardziej profesjonalnej jednostki miejskiej przy ul. Wielopole.
Bez conajmniej min. 3 urządzeń na standardowy pojazd nie ma najmniejszego sensu się w ogóle zabierać za wdrażanie omawianej taryfy. Szkoda publicznej kasy na bubel.
pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji pisze: wczoraj, 12:09 [...]
Obawy to zrozumiała rzecz, ale z drugiej strony trochę tych automatów już jest w pojazdach, myślę że za rok mogą być we wszystkich.
Sam chyba przyznasz, że nie tak to powinno wyglądać.
Popatrz na wdrożenie kasowników EMV z perspektywy okazjonalnego pasażera komunikacji miejskiej.
Kupujesz bilet ww. kasowniku i przesiadacz się do innego autobusu/tramwaju, który nie ma ww. urządzenia - nie jesteś nawet w stanie sprawdzić ważności wcześniej zakupionego biletu... Trochę słabo.
To jest pierdółka ale dobitnie pokazuje jak z perspektywy biurka wygląda podejście do wdrażania "nowych" rozwiązań na naszym lokalnym, krakowskim podwórku.
W papierach jest super bo zostały zainstalowane kasowniki w jakimś % pojazdów ale użyteczność tego systemu jest wątpliwa z ww. powodów.
Krakowskie realia nakazują dokonywać oszczędności tam gdzie ich nie powinno być, więc nie oczekuję aby każdy pojazd podobnie choćby do Wrocławia posiadał po kilka terminali EMV w środku, ale jedna sztuka "na wczoraj", przed uruchomieniem tych kasowników powinna być bezwzględnym minimum w każdym tramwaju i autobusie.
Jak natomiast jest, widzimy... :x

cynamon
Znawca
Posty: 137
Rejestracja: 31 lip 2023, 23:57
Polubił: 6 razy
Otrzymał  polubienie: 8 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: cynamon » wczoraj, 23:33

pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji pisze: wczoraj, 12:09 A to po co? Jeśli płacimy za odległość między np. Mogilskim a Bronowice SKA to nie ma znaczenia czy jechaliśmy "4" czy "511".
To nie tak działa. Nie liczy się odległość od punktu A do punktu B w linii prostej, tylko po trasie przejazdu. Zatem wzorem innych miast na papierowych rozkładach obok minut powinny się też pojawić narastająco kilometry od przystanku na którym się wsiada.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości