- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
-
Ankin
- Specjalista
- Posty: 377
- Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
- Polubił: 21 razy
- Otrzymał polubienie: 13 razy
Post
autor: Ankin » 25 lut 2025, 21:23
impuls pisze: 25 lut 2025, 19:30
Na pierwsze pytanie znajdziesz odpowiedź w necie tylko trzeba dane zsumować.
Poszperałem, poczytałem, policzyłem i jeżeli nie popełniłem błędów w obliczeniach wyszło mi zużycie na poziomie 270 kWh na godzinę pracy na rozruchu w odniesieniu do wagonu 105N
impuls pisze: 25 lut 2025, 19:30
[...] Modernizacja N8C niestety okazała się nieudana. Zarówno bez modernizacji jak i po modernizacji są problemy z tymi wagonami.
A coś więcej w odniesieniu do ww. nieudanej modernizacji możesz napisać?
-
krk_kmk
- Miłośnik
- Posty: 79
- Rejestracja: 20 lis 2020, 9:59
- Lokalizacja: Kraków, Dzielnica XI
- Polubił: 4 razy
- Otrzymał polubienie: 4 razy
Post
autor: krk_kmk » 25 lut 2025, 22:11
Wie ktoś dlaczego 2x105Na nie będzie na wydarzeniu?
Bez stresu, to tylko post

-
impuls
- Ekspert
- Posty: 1634
- Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05
- Otrzymał polubienie: 6 razy
Post
autor: impuls » 25 lut 2025, 22:41
Ankin pisze: 25 lut 2025, 21:23
A coś więcej w odniesieniu do ww. nieudanej modernizacji możesz napisać?
A dlaczego dzisiaj wysłali tylko jednego N8C na sześć do ruchu?
A dlaczego HK454 stoi w krzakach od 71 dni, a HK451 nie jeździ od 116 dni?
Wydano kupę kasy na nowy napęd i elektrykę. Nowy system drzwi. Przebudowano na jednokierunki i mamy efekt powyżej. Wagony w trakcie dnia zjeżdżają lub mają dłuższe przestoje. Krótka seria i dostęp do części Cegelec.
-
impuls
- Ekspert
- Posty: 1634
- Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05
- Otrzymał polubienie: 6 razy
Post
autor: impuls » 26 lut 2025, 9:08
krk_kmk pisze: 25 lut 2025, 22:11
Wie ktoś dlaczego 2x105Na nie będzie na wydarzeniu?
Chyba nie potrzeba. Będzie pociąg 105NT, 105N i 105Na. Solo w składzie podwójnym i potrójnym. I tyle raczej zostawią jako muzealne.
-
Ankin
- Specjalista
- Posty: 377
- Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
- Polubił: 21 razy
- Otrzymał polubienie: 13 razy
Post
autor: Ankin » 26 lut 2025, 11:02
impuls pisze: 25 lut 2025, 22:41
A dlaczego dzisiaj wysłali tylko jednego N8C na sześć do ruchu?
A dlaczego HK454 stoi w krzakach od 71 dni, a HK451 nie jeździ od 116 dni?
Nie mam takiej wiedzy jak Ty, dlatego pytam, ale widzę że na przyszłość lepiej sobie odpuścić.
impuls pisze: 25 lut 2025, 22:41
Wydano kupę kasy na nowy napęd i elektrykę. Nowy system drzwi. Przebudowano na jednokierunki i mamy efekt powyżej. Wagony w trakcie dnia zjeżdżają lub mają dłuższe przestoje. Krótka seria i dostęp do części Cegelec.
I tyle wystarczyło napisać w ramach odpowiedzi.
-
impuls
- Ekspert
- Posty: 1634
- Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05
- Otrzymał polubienie: 6 razy
Post
autor: impuls » 01 mar 2025, 18:55
Mija dzisiaj 50 lat wprowadzenia do ruchu wagonów 105N. Wtedy w 1975 to też była sobota. Na stanie było siedem wagonów 105N solo. Rozdział taboru wprowadzono od 2.03.1975 w którym brygady 1-01, 1-04, 1-06, 1-08, 1-12 obsługiwały wagony 105N solo. W niedziele było 10 brygad a w dni powszednie 12 na jedynce. Resztę brygad jedynki obsługiwały 102N. Szybko okazało się, że 105N są za ciasne na linię '1'. Już w kwietniu skierowano 105N na linię '2'. Jesienią 1975 i na początku 1976 wagony 105N solo obsługiwały linię '10'. Miałem przyjemność wtedy jeździć 105N na '10' do szkoły i to mi utkwiło w pamięci. Po przybyciu większej partii wagonów 105N w 1976 skierowano je już w składach na linie '9' i '13'.
-
impuls
- Ekspert
- Posty: 1634
- Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05
- Otrzymał polubienie: 6 razy
Post
autor: impuls » 02 mar 2025, 14:04
Sprostowanie
Nie 1 marca 1975 jak jest napisane na stronie MPK a jednak 2 marca 1975 roku rozpoczęto eksploatację wagonów 105N w Krakowie. Są zdjęcia jeszcze solo wagonów na '9' z tego pierwszego okresu.
-
impuls
- Ekspert
- Posty: 1634
- Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05
- Otrzymał polubienie: 6 razy
Post
autor: impuls » 07 mar 2025, 11:55
RZ234 stoi rozpięty przed Halą. Może jakieś przepięcia i kasacje najgorszych 105Na, aby zrobić miejsce "nowym" wagonom GT8SU.
-
Bayer2003
- Pomiarowiec
- Posty: 2069
- Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
- Lokalizacja: Bronowice-Widok
- Polubił: 14 razy
- Otrzymał polubienie: 19 razy
Post
autor: Bayer2003 » 07 mar 2025, 12:04
impuls pisze: 07 mar 2025, 11:55
RZ234 stoi rozpięty przed Halą. Może jakieś przepięcia i kasacje najgorszych 105Na, aby zrobić miejsce "nowym" wagonom GT8SU.
Podobno wagony z przedziału numeracji RZ242-RZ247 nie mogą być ukrotnione potrójnie. Jeżeli MPK kasuje ponad 40-metrowy tabor, żeby zrobić miejsce wagonom 26-metrowym (starszym i również wysokopodłogowym), gratuluję głupoty. Być może jednak po prostu jakieś wagony wzięto do naprawy, żeby na czas remontów można było zwiększyć wykorzystanie najdłuższego taboru. W najbliższym czasie zapewne dowiemy się o co chodzi.
-
kucyk
- Ekspert
- Posty: 2611
- Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39
- Polubił: 1 raz
- Otrzymał polubienie: 9 razy
Post
autor: kucyk » 26 lis 2025, 20:44
Wrzucam tutaj - jakby nie patrzeć wagony 105Na to stare tramwaje z wsoką podłogą.
Znamy termin wycofania wagonów z wysoką podłogą w Krakowie - I kwartał 2029 roku.
Zakupy i wprowadzenie do eksploatacji nowych tramwajów (co ma mieć miejsce od początku 2028 do początku 2029 roku) sprawią, że MPK będzie mogło wycofać z użycia obecnie używane wagony - tak się składa, że będą to już ostatnie tramwaje w pełni wysokopodłogowe, a więc wozy z rodziny 105Na oraz “wiedeńczyki” - zestawy E1 +C3.
Czy termin zostanie dotrzymany i rzeczywiście Konstalom i Wiedeńcom powiemy wtedy pa, pa? Oby. Ile to już terminów wycofania starych wagonów już mieliśmy w Krakowie?
Źródło:
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... e_vignette
-
miki3uwu
- Miłośnik
- Posty: 88
- Rejestracja: 28 mar 2025, 13:23
- Lokalizacja: Kurdwanów
- Polubił: 1 raz
- Otrzymał polubienie: 5 razy
Post
autor: miki3uwu » 26 lis 2025, 21:48
15 Krakowiaków przekazane przez prezesa MPK miałoby sens - wtedy bezproblemowo mogłyby one obsługiwać każdą brygadę linii 4, 24 i 52. Przy tym ile krakowiaków obecnie wyjeżdża na miasto zakup dodatkowych nie wypełniłby w pełni żadnej linii na której byłyby one potrzebne (moim zdaniem najważniejsze byłyby 18 i 50, w tej kolejności). Tramwaje 33m do tego co jest dzisiaj dojdą na 1 albo 20 (może na obie przy 83-84%? Lajkoniki tak potrafią) a do 2, 5, 6, 11, 13, 16, 17, 19, 21, 49 skierowany zostałby krótki tabor (z 70-75/137? + rezerwy). Zakup 30 jednokierunkowych byłby niepotrzebny.
-
impuls
- Ekspert
- Posty: 1634
- Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05
- Otrzymał polubienie: 6 razy
Post
autor: impuls » 26 lis 2025, 22:36
"Tu od razu chcę zaznaczyć, że jeżeli pod koniec 2025 roku dojdzie do zakupu najdłuższych, 43-metrowych tramwajów, to bez problemu będziemy mieli nawet drobną nadwyżkę operacyjną w zakresie tramwajów o takiej długości. Liczyliśmy tak wstępnie, że gdybyśmy kupili wymagane minimum 15 sztuk tych 43-metrowych wagonów, to zaspokajamy wszystkie nasze potrzeby na tych liniach, gdzie dzisiaj kursują najdłuższe składy. Przy zakupie 20 sztuk posiadalibyśmy nawet drobny nadmiar tego typu tramwajów. Dlatego na chwilę obecną Kraków nie będzie potrzebował od razu kupić 30 sztuk 43-metrowych tramwajów. Co nie znaczy, że docelowo nie chcemy tyle właśnie ich kupić – mówi nam Rafał Świerczyński, prezes MPK Kraków."
Zmiana tonu "nadwyżkę operacyjną" . Pan Prezes może powinien przejechać się obecnie linią "4" w taborze 33 metrowym albo "52" w Lajkoniku wysyłanym często na tą linię. Na "50" też czasem jest przytulnie w tych brygadach do Borku F. Prawdopodobnie nie dostaną teraz kredytu na całą pulę, i nie kupią więcej jak 15 lub 20 sztuk Twistów 43 metrowych a jednokierunkowych Twistów pewnie tylko 15.
-
Bayer2003
- Pomiarowiec
- Posty: 2069
- Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
- Lokalizacja: Bronowice-Widok
- Polubił: 14 razy
- Otrzymał polubienie: 19 razy
Post
autor: Bayer2003 » 26 lis 2025, 22:52
impuls pisze: 26 lis 2025, 22:36
Zmiana tonu "nadwyżkę operacyjną" . Pan Prezes może powinien przejechać się obecnie linią "4" w taborze 33 metrowym albo "52" w Lajkoniku wysyłanym często na tą linię. Na "50" też czasem jest przytulnie w tych brygadach do Borku F. Prawdopodobnie nie dostaną teraz kredytu na całą pulę, i nie kupią więcej jak 15 lub 20 sztuk Twistów 43 metrowych a jednokierunkowych Twistów pewnie tylko 15.
W takim razie należy zrezygnować z zakupu jednokierunkowych tramwajów 33-metrowych i kupić wszystkie 30 egzemplarzy ponad 40-metrowych. Obecnie zapotrzebowanie na tabor najdłuższy to przynajmniej 78 brygad. Nawet przy zrealizowaniu całego zamówienia, ilostan takich tramwajów po wycofaniu Konstali wyniesie zaledwie 67. Tymczasem Świerczyński gada o jakiejś "nadwyżce operacyjnej". Szczególnie mnie to nie dziwi - osobnik ten zarabia miesięcznie pięciocyfrową kwotę, pierdząc w stołek, a ostatnio tramwajem jechał zapewne kilkanaście lat temu. Nie zna więc realiów pasażerów, nie wie, że 33-metrowy tabor na "4" i "52" to za mało, nie wie też, że przy zawieszeniu "19" w "50" jest jeszcze ciaśniej niż dotychczas. Nic nie wie poza tym, jak niszczyć krakowską komunikację miejską. Zakup taboru to decyzja na nawet 60 lat (w przypadku PESY zapewne mniej, ale z 30-40 zapewne wyjdzie). Niestety niekompetencja prezesa od siedmiu boleści skazać może wkrótce pasażerów na kilkadziesiąt lat jazdy na glonojada.
-
impuls
- Ekspert
- Posty: 1634
- Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05
- Otrzymał polubienie: 6 razy
Post
autor: impuls » 26 lis 2025, 23:19
Wydaje mi się, że jak podpisali umowy ramowe, to już nie mogą zrezygnować z opcji podstawowej czy 15 sztuk zarówno w wersji 33 metrowej jak i 43 metrowe. Zrezygnowanie wiązałoby się z karami.
-
Bayer2003
- Pomiarowiec
- Posty: 2069
- Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
- Lokalizacja: Bronowice-Widok
- Polubił: 14 razy
- Otrzymał polubienie: 19 razy
Post
autor: Bayer2003 » 27 lis 2025, 9:34
impuls pisze: 26 lis 2025, 23:19
Wydaje mi się, że jak podpisali umowy ramowe, to już nie mogą zrezygnować z opcji podstawowej czy 15 sztuk zarówno w wersji 33 metrowej jak i 43 metrowe. Zrezygnowanie wiązałoby się z karami.
Z tego co można znaleźć w internecie, wynika że umowa ramowa nie zobowiązuje do realizacji zamówień. Jednokierunkowe tramwaje 33-metrowe to tabor trzeciorzędnej potrzeby - jeżeli nie ma funduszy, należy z niego zrezygnować.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Baidu [Spider] i 3 gości