Strona 27 z 27

Re: Metro / premetro

: 27 paź 2025, 11:29
autor: Kojak
Kaszmir pisze: 27 paź 2025, 11:21 Odpowiedź Wiceprezydenta była taka, że (pre)metro przyniesie nowe inwestycje, które zwiększą budżet. Ocenę pozostawiam Czytelnikom.
Co do zasady ów vice prezydent ma rację. Natomiast istotne są wyliczenia, których nikt nie pokazał, a nie wiadomo czy ktokolwiek zrobił.
Jakie inwestycje, jakie wpływy do budżetu z tych inwestycji, w jakim czasie itp...
Żeby się nie okazało, że nim przyjdą zakładane zyski to miasto wcześniej zbankrutuje.

Bądź co gorsza, zaczniemy budowę, pieniędzy braknie w trakcie i staniemy z inwestycja topiąc pieniądze.

Re: Metro / premetro

: 27 paź 2025, 11:58
autor: Ankin
Patrząc choćby na Warszawę, można zakładać że wicekról Krakowa założył że u nas tam gdzie powstanie metro/premetro powstaną kolejne bloki.
Nowe bloki = więcej wpływów z podatku od nieruchomości.
Tylko jest jedno ale o którym wspomniał @Kojak - wyliczenia, których nikt nie pokazał.
Jeżeli moje dane są poprawne, to wpływy z samego podatku od nieruchomości do miejskiej kasy szacowane są na ok. 850 000 000 PLN.
Jakoś trudno mi sobie wyobrazić aby nagle wraz z budową metra do miasta wpłynęły dodatkowe miliony, które pozwolą spiąć finansowo funkcjonowanie ogółem KMK, kiedy już dziś każdy powód by obcinać jej kursowanie jest dobry.
Nie jestem osobą tak wybitną jak Pan Kracik więc pewnie się nie znam na bardziej zaawansowanej matematyce i zawiłościach miejskiej księgowości ;)
Pozostanę zatem sceptyczny co do idei budowy podziemnej kolei w Krakowie oraz zapewnień polityków o dostępnych środkach w budżecie na jej funkcjonowanie, kiedy jakimś cudem, kiedykolwiek ww. system transportu w naszym mieście by powstał.

Re: Metro / premetro

: 02 gru 2025, 14:18
autor: darek8600
Chyba ankieta z wątku wymaga zaktualizowania, bo wygląda na to, że obecnie wszystko zmierza w kierunku lekkiego metra, ale nie premetra.
Czyli innymi słowy, całkowicie lekkiego wydzielonego systemu, a nie części sieci tramwajowej, ale dalej o parametrach zbliżonych raczej do klasycznego tramwaju, niż typowego ciężkiego metra.
I wg mnie kierunek ten jest całkiem słuszny, nawet jeśli przemawiają za tym bardziej względy pozatransportowe, niż stricte transportowe.
Ale także transportowo nie wygląda źle koncepcja całkowicie wydzielonej linii, na której zapewne pojadą pojazdy zbliżone do Krakowiaków, ale całkowicie autonomiczne.
Do tego będzie można zastosować choćby tzw. szynę twardą i choćby głębokorowkowe krzyżownice na rozjazdach, których zastosowanie nie jest obecnie możliwe w sieci tramwajowej (tzn. jest, ale musiałoby to być przedsięwzięcie o skali zmiany trakcji z konnej na elektryczną, czy zmiany rozstawu toru z 1000 na 1435 mm.).

Re: Metro / premetro

: 02 gru 2025, 15:50
autor: scyzor663
Nie ma w Polsce czegoś takiego jak lekkie metro, albo masz pojazd drogowy czyli tramwaj, albo pojazd kolejowy czyli metro. I jednocześnie tramwaj może mieć 65m długości, a metro 30.