Strona 2 z 3
Re: Linia "19"
: 04 lip 2025, 15:02
autor: Gołąb_NGT8
Czy zostawienie trasy "10" przez Grzegórzecką po remoncie Franciszkańskiej miało coś wspólnego z zawieszaniem "19"?
Re: Linia "19"
: 04 lip 2025, 20:11
autor: Bautosz
Gołąb_NGT8 pisze: 04 lip 2025, 15:02
Czy zostawienie trasy "10" przez Grzegórzecką po remoncie Franciszkańskiej miało coś wspólnego z zawieszaniem "19"?
Raczej jako rekompensata za "17". "19" o tej porze roku jest zawieszone i tak.
Re: Linia "19"
: 24 lip 2025, 17:35
autor: Gołąb_NGT8
17/19 nie mają nic wspólnego z remontami!!!
Relacja Bronowice - Huta ma 2 linie, a GN/KG - Huta żadnej!!!
Re: Linia "19"
: 26 lis 2025, 21:33
autor: Gołąb_NGT8
Skoro nie chcą 19 na Borek, to niech zrobią krótsze wzmocnienie 17 w tunelu.
Np: 47: Dworzec Towarowy -> Dajwór (Tunel, Powstania Warszawskiego, Grzegórzecka, Dietla, Starowiślna) lub 47: Dworzec Towarowy -> Salwator (Tunel, Powstania Warszawskiego, Grzegórzecka, Dietla, Starowiślna, Św. Gertrudy, Dominikańska, Franciszkańska, Zwierzyniecka, Kościuszki). Raczej by to nie było tramwajem Salwator - Dworzec, bo to by zapewniała 2. Bardziej chodzi o wzmocnienie na odcinku DGT - Starowiślna i przy okazji Starowiślna - Salwator. W ostateczności na Wieczystą.
Re: Linia "19"
: 27 lis 2025, 14:37
autor: Bautosz
Gołąb_NGT8 pisze: 26 lis 2025, 21:33
Skoro nie chcą 19 na Borek, to niech zrobią krótsze wzmocnienie 17 w tunelu.
Np: 47: Dworzec Towarowy -> Dajwór (Tunel, Powstania Warszawskiego, Grzegórzecka, Dietla, Starowiślna) lub 47: Dworzec Towarowy -> Salwator (Tunel, Powstania Warszawskiego, Grzegórzecka, Dietla, Starowiślna, Św. Gertrudy, Dominikańska, Franciszkańska, Zwierzyniecka, Kościuszki). Raczej by to nie było tramwajem Salwator - Dworzec, bo to by zapewniała 2. Bardziej chodzi o wzmocnienie na odcinku DGT - Starowiślna i przy okazji Starowiślna - Salwator. W ostateczności na Wieczystą.
Czy relacja na Salwator z Grzegórzek potrzebuje wsparcia do uśrednionego f=5min? Co do połączenia na Dajwór, to czuję, że taki półśrodek to będzie pustak ze względu na krótką trasę i zjeżdżanie się z "50" (rozumiem, że linia miałaby kursować w szczycie, tak jak "19"). Pytanie, czy takie wsparcie od Kazimierza do Tunelu spodoba się jakiemukolwiek gronu pasażerów. Jak wiadomo, ludzie nieinteresujący się komunikacją w takim stopniu jak my tu, wybierają znane im linie. Abstrahuję od tego, gdzie motorniczy wariantu Dajwór - Dworzec Towarowy miałby odbywać przerwę.
Re: Linia "19"
: 27 lis 2025, 18:13
autor: suchy
Bautosz pisze: 27 lis 2025, 14:37
Abstrahuję od tego, gdzie motorniczy wariantu Dajwór - Dworzec Towarowy miałby odbywać przerwę.
Akurat na Dworcu Towarowym jest punkt socjalny - przecież tam właśnie przerwy odbywają obecnie 14 i 77.
Re: Linia "19"
: 28 lis 2025, 10:00
autor: Bautosz
suchy pisze: 27 lis 2025, 18:13
Akurat na Dworcu Towarowym jest punkt socjalny - przecież tam właśnie przerwy odbywają obecnie 14 i 77.
Tylko jak to ogarnąć z "17" i "19"? Z tego co mi wiadomo, na pętli od strony ul. Pawiej zmieszczą się 2 składy
Re: Linia "19"
: 28 lis 2025, 11:38
autor: Kaszmir
Tyle było tłumaczeń, że rzekomo Miasto nie szuka oszczędności w km, a zawieszenia wynikają z remontów. Wiadomo że to nieprawda, co udało się udowodnić na przykładzie "16" czy "49". Teraz "19" staje się jeszcze bardziej jawnym dowodem, bo cała jej trasa jest przejezdna a końcówki obłożone w normalnym stopniu.
Argument Miasta o przepustowości Łagiewnik czy R. Matecznego (
link który michal49944 wrzucił w innym temacie - dzięki!) jest nieakceptowalny - na obu węzłach będzie stały układ linii więc razem z "19" byłoby tyle kursów ile było przez ostatnich parę lat.
Tak samo nie przyjmuję zasłaniania się zmianą trasy "10" - ta będzie się pokrywać z "19" tylko na odcinku dodatkowych trzech przystanków. Nie obsłuży Starowiślnej, Borku Fałęckiego, Tunelu. Co więcej, wobec zabrania "10" z T. Słowackiego, "19" jest tym bardziej potrzebna by przejąć część pasażerów do Dworca Głównego, bo teraz wygląda to trochę tak: "może i zabraliśmy Wam 10 do Dworca, lecz w zamian jeszcze zawiesiliśmy 19 tamże".
Re: Linia "19"
: 28 lis 2025, 14:44
autor: tomaszep42
Do Teatru Słowackiego dojeżdża teraz "8" więc jednak Borek połączenie z Dworcem posiada... co oczywiście nie usprawiedliwia wycięcia linii "19" oby już nie na stałe...

Re: Linia "19"
: 28 lis 2025, 18:17
autor: suchy
Bautosz pisze: 28 lis 2025, 10:00
Tylko jak to ogarnąć z "17" i "19"? Z tego co mi wiadomo, na pętli od strony ul. Pawiej zmieszczą się 2 składy
Na samej pętli owszem mieszczą się 2 wagony - ale do tego na peronie końcowym mieści się 3 wagon (i tam może stać przez kilka minut, czekając aż ten stojący na pierwszego wyjedzie na trasę i zwolni miejsce). Od zawsze tak to funkcjonowało i dawało radę bez problemu.
Re: Linia "19"
: 30 lis 2025, 21:25
autor: Kitek
Na PSMKMS pod tekstem "Tramwaje powrócą na ulicę Brożka" pojawił się komentarz Autora na temat "19":
PSMKMS pisze:Pozostaje zawieszona, dopóki 10 jeździ po zmienionej trasie
https://www.psmkms.krakow.pl/16-aktualn ... ice-brozka
Re: Linia "19"
: 02 gru 2025, 17:47
autor: Księżyc
Linia 19 powinna wrócić na swoją stałą trasę. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby była zawieszona. Linia powinna też kursować poza
szczytem. Na obecną chwilę wystarczy żeby kursowała tylko w dzień powszedni w godzinach : 4:30 - 20:00.
Re: Linia "19"
: 02 gru 2025, 21:07
autor: darek8600
"Nic nie stoi na przeszkodzi żeby była zawieszona".
No to jest zawieszona.
Linia 19 jest linią wybitnie wspomagającą, jej relacje z Borku Fałęckiego aż do Ronda Mogilskiego obecnie zapewniają linie 8 i 22 i 50. Do tego jest wspomniana linia 10.
Ja rozumiem, że na forum fajnie sobie robić koncert życzeń, ale komunikacja miejska nie funkcjonuje w próżni, tylko w rzeczywistości budżetowej i na chwilę obecną nie ma zbyt wielkiego uzasadnienia dla linii 19.
Sytuacja finansowa miasta w przyszłym roku wygląda co prawda już lepiej, ale to dalej nie oznacza, że można sobie ot tak marnotrawić środki finansowe. Poza tym wciąż mamy rok 2025.
Re: Linia "19"
: 03 gru 2025, 13:32
autor: Kaszmir
darek8600 pisze: 02 gru 2025, 21:07Linia 19 jest linią wybitnie wspomagającą, jej relacje z Borku Fałęckiego aż do Ronda Mogilskiego obecnie zapewniają linie 8 i 22 i 50. Do tego jest wspomniana linia 10.
Ja rozumiem, że na forum fajnie sobie robić koncert życzeń, ale komunikacja miejska nie funkcjonuje w próżni, tylko w rzeczywistości budżetowej i na chwilę obecną nie ma zbyt wielkiego uzasadnienia dla linii 19.
Pozwolę się nie zgodzić. Co do samych relacji, wspomniane linie nie zapewniają połączenia ze Starowiślną, które - choć sam dawniej go nie doceniałem - co chwilę pojawia się w komentarzach pasażerów, tak tych z Ruczaju ("17") jak i Borku ("19"). Z kolei pozostałe relacje "19" obsługuje najszybciej. O ile "22" do centrum jedzie tylko ok. 3 min dłużej, tak "50" to już 8 min różnicy i pasażerowie to czują.
Do tego "19" odciąża pozostałe linie. W "8" od lat panuje bardzo duży tłok. I tu "19" jest niezastąpiona, zwłaszcza że od Łagiewnik SKA może tworzyć takt z "10", i te dwie razem mają tyle kursów w szczycie co "8", realnie ją odciążając.
Tak samo "19" odciąża linię "50". Dawniej "50" kursowała od Kurdwanowa do Krowodrzy Górki i na części brygad pojawiały się krakowiaki. Teraz trasa jest dłuższa z obu stron, czyli więcej pasażerów, a krakowiaków nie ma (tę jedną brygadę pomijam, zresztą i tak kursuje na skróconej trasie do Kurdwanowa). I to odbija się na olbrzymim tłoku, zwłaszcza w kursach do Borku. "19" jest potrzebna bo odciąża "50-tkę", podbierając jej pasażerów do centrum.
I jeszcze "17". Od siedmiu lat "17+19" stanowią jedno połączenie z f7,5 w szczycie, jadąc wspólną trasą od Dw. Towarowego do Łagiewnik i potem tylko rozdzielając się na końcówce. "19" zatem to taka "17 bis". I f7,5 jest potrzebne bo ile razy zostawało f15 na tej trasie, pasażerowie skarżyli się na duży tłok. Zawiesić "19" to tak, jakby zabrać połowę kursów "13" w szczycie.
Wreszcie,od lat Borek Fałęcki jest kolejnym regionem do szukania dawców wzkm. Nawet otwarcie Trasy Łagiewnickiej oznaczało zmniejszenie liczby kursów (doszła "50", lecz w zamian zabrano prawie całą "19" i całe "244"). A przecież to nie tylko osiedla, lecz również węzeł przesiadkowy dla rejonów na południe, tak miejskich (Kliny, Swoszowice, Opatkowice itd.) jak i aglo (Mogilany, Libertów, Świątniki Górne itd.) Tymczasem od lat jedynym pomysłem Miasta na ten rejon jest "więcej cięć, przesiądziemy wszystkich do 8, ósemka wytrzyma".
Re: Linia "19"
: 03 gru 2025, 19:21
autor: darek8600
Bardzo bym się zdziwił, gdybyś się zgodził, bo z tego co widzę, Twój pogląd na kwestie komunikacji coraz bardziej sprowadza się do haseł:
-cięcia nie
-podwyżki cen nie
Na stronie PKK widziałem nawet lament o "drastyczną" podwyżkę cen biletu na 1 linię, choć wydawało mi się, że jednak w środowisku MKM-ów zawsze była zgoda, co do tego, że ten rodzaj biletu powinien w ogóle zniknąć.
Ale może to już zamierzchłe czasy, a teraz mamy inną rzeczywistość i zapotrzebowanie na inną retorykę.
Nie twierdzę, że 19 w ogóle nie jest potrzeba, ale upieram się przy zdaniu, że jest linią drugo, albo trzeciorzędną.
Jak mamy dyskutować tylko o potrzebach, w oderwaniu od jakichkolwiek realiów budżetowych, czy technicznych, to ja dodam że i słynna 12 z Krowodrzy na Bronowice też przecież by się przydała.
A kolega nawet kazał przekazać, że on by chciał bezpośredni autobus z Kościelnik do Podgórek Tynieckich.
jak chcesz, to Ci nawet bez problemu zbiorę 200 podpisów za takim postulatem, a przecież to w dzisiejszych czasach w poziomie dyskusji publicznej o mieście, to jest w zasadzie argument ostateczny.