Strona 68 z 68

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 02 lis 2025, 0:46
autor: GRUL
Siema! To mój pierwszy post tutaj więc nie wiem czy go w ogóle dobrze publikuję, mam parę pytań do kolegów bardziej obeznanych a temacie właśnie o słynnym krakowskim Lajkoniku.

1. Czy wie ktoś jaki model wózka ma Stadler? Czy ma on zawieszenie pneumatyczne? Często słyszę w tych bardziej zajechanych stadlerach sprężarkę, i zastanawiam się od czego ona jest? Od piasecznicy? Od zawieszenia? Czemu inne modele mają tą sprężarkę o wiele cichszą?

2. Dlaczego zdejmowane są osłony lamp? To na pewno bezpieczne?

3. Co tak strzela w wózkach stadlerów? Problemy z hamulcem postojowym znam, ale szczególnie rok-dwa temu stadlery potrafiły dość głośno strzelać na łukach czy przy przyspieszaniu i hamowaniu.

4. Dlaczego Stadler tak ślizga się na jakimkolwiek kurzu na szynie? Ostatnio jadąc przeładowaną 4 na uken motorniczy miał problem podjechać - 12 km/h szybciej się nie dało.

Z góry dzięki za odpowiedzi, pozdrawiam!

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 02 lis 2025, 11:08
autor: suchy
GRUL pisze: 02 lis 2025, 0:46 2. Dlaczego zdejmowane są osłony lamp? To na pewno bezpieczne?

3. Co tak strzela w wózkach stadlerów? Problemy z hamulcem postojowym znam, ale szczególnie rok-dwa temu stadlery potrafiły dość głośno strzelać na łukach czy przy przyspieszaniu i hamowaniu

4. Dlaczego Stadler tak ślizga się na jakimkolwiek kurzu na szynie? Ostatnio jadąc przeładowaną 4 na uken motorniczy miał problem podjechać - 12 km/h szybciej się nie dało

Z góry dzięki za odpowiedzi, pozdrawiam!
2 - bo jak były poprzednie lampy ze szkłem, to były źle sklejone fabrycznie - przez co do środka dostawała się wilgoć, szkło było zaparowane. Niestety nie dało się tego normalnie naprawić, więc Stadler musiał wymienić całe obudowy lamp na nowe (bez szkieł).

3 - podczas hamowania może to być np. hamulec szynowy (jak wagon wpada w poślizg i motorniczy musi pomóc sobie w hamowaniu, to może "stukać" szynowymi).

4 - dlatego bo ma beznadziejny system antypoślizgowy, w porównaniu do innych wagonów gdzie działa to o wiele skuteczniej. Ile to razy "widać, słychać i czuć" :lol: jak Stadler wpada w poślizg, uruchamiają się piasecznice (bo słychać sprężarki), a tramwaj zamiast hamować to jeszcze zrywa szybciej do przodu i wtedy motorniczy musi rzucać szynowymi.

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 02 lis 2025, 12:19
autor: Kowalik
W temacie rolowania, wszystko też zależy od prowadzącego i jego techniki jazdy. Zdarzają się przypadki "cała naprzód" zadajnik na 100% a pojazd aż podskakuje :roll: Idealnym torem doświadczalnym jest podjazd na Nowosądeckiej w stronę Kurdwanowa. :)

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 02 lis 2025, 13:27
autor: Kojak
Z tego co tu napisano, wychodzi że ten Stadler to lekko niedopracowany.
A ten podjazd na Nowosądeckiej jest chyba najbardziej stromy w całym krakowskim torowisku, tam były nawet obawy - jak uruchamiali tą linię - czy tramwaj sobie poradzi.

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 02 lis 2025, 16:35
autor: tomek_m
E1+c3 podobno miały zakaz wjazdu na trasę do Kurdwanowa ze względu na ten podjazd. Nie były w stanie ruszyć z miejsca po obsłużeniu przystanku Bieżanowska w stronę Kurdwanowa.

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 02 lis 2025, 16:40
autor: sorig
tomek_m pisze: 02 lis 2025, 16:35 E1+c3 podobno miały zakaz wjazdu na trasę do Kurdwanowa ze względu na ten podjazd. Nie były w stanie ruszyć z miejsca po obsłużeniu przystanku Bieżanowska w stronę Kurdwanowa.
Przecież jeździły wiedeńce całkiem długo na "24"...

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 02 lis 2025, 18:19
autor: kucyk
Kojak pisze: 02 lis 2025, 13:27 A ten podjazd na Nowosądeckiej jest chyba najbardziej stromy w całym krakowskim torowisku, tam były nawet obawy - jak uruchamiali tą linię - czy tramwaj sobie poradzi.
Nie chcę sprzeczać ale wydaje mi się, że podjazd na Wielickiej (od przystanku "Prokocim" w stronę Szpitala w Prokocimiu) jest jeszcze bardziej stromy. :)

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 02 lis 2025, 18:37
autor: Jelczyk
Po ruszeniu z Bieżanowskiej w stronę Kurdwanowa jest jeszcze smarownica. Ale wiedeńce sobie radziły. A ruszając z Prokocimia masz delikatnie na dół, żeby trochę się rozpędzić.

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 02 lis 2025, 20:33
autor: suchy
Jelczyk pisze: 02 lis 2025, 18:37 Po ruszeniu z Bieżanowskiej w stronę Kurdwanowa jest jeszcze smarownica. Ale wiedeńce sobie radziły. A ruszając z Prokocimia masz delikatnie na dół, żeby trochę się rozpędzić.
Z Bieżanowską to obecnie właśnie Stadlery mają problem - jak wyleci za dużo smaru, to nie są w stanie ruszyć spod świateł przy skrzyżowaniu Na Kozłówce :D

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 05 lis 2025, 9:56
autor: Hajki
Intryguje mnie, bo coś ostatnio cicho o tym, czy Tina zostanie przerobiona na tramwaj użytkowy i ofiarowana Krakowowi - jak to mówiły poprzednie władze Stadlera?
Czy tramwaj zezłomują. BTW nie wiadomo co z nim się dzieje.

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 05 lis 2025, 10:01
autor: kucyk
Hajki pisze: 05 lis 2025, 9:56 Intryguje mnie, bo coś ostatnio cicho o tym, czy Tina zostanie przerobiona na tramwaj użytkowy i ofiarowana Krakowowi - jak to mówiły poprzednie władze Stadlera?
Skąd takie informacje?
Hajki pisze: 05 lis 2025, 9:56Czy tramwaj zezłomują. BTW nie wiadomo co z nim się dzieje.
Stoi między złomami przy ogrodzeniu na terenie zajezdni w Hucie. ;)

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 05 lis 2025, 10:07
autor: Bayer2003
A na "18" oraz "75" jeżdżą 26-metrowe tramwaje, do których nie mieszczą się pasażerowie. Czy jest jakaś szansa, że Stadler Tina zostanie dostosowany do regularnego przewozu pasażerów oraz ile mogłoby to potrwać? Nie ulega wątpliwości, że tramwaj ten w ilostanie byłby lepszy niż jego brak ;).

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 05 lis 2025, 11:24
autor: suchy
Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 10:07 A na "18" oraz "75" jeżdżą 26-metrowe tramwaje, do których nie mieszczą się pasażerowie. Czy jest jakaś szansa, że Stadler Tina zostanie dostosowany do regularnego przewozu pasażerów oraz ile mogłoby to potrwać? Nie ulega wątpliwości, że tramwaj ten w ilostanie byłby lepszy niż jego brak ;).
A czy Tina stanowi własność MPK, czy też jest jedynie "użyczona" przez Stadlera na jazdy testowe? W spisie inwentarzowym MPK widnieje 110 sztuk Stadlerów (a nie 111).

Z tego więc wynika, że nie jest on własnością MPK - zatem tylko od dobrej woli Stadlera zależy, czy będzie chciał ten tramwaj przerobić na wersję pasażerską.

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 05 lis 2025, 11:28
autor: Bayer2003
suchy pisze: 05 lis 2025, 11:24 A czy Tina stanowi własność MPK, czy też jest jedynie "użyczona" przez Stadlera na jazdy testowe? W spisie inwentarzowym MPK widnieje 110 sztuk Stadlerów (a nie 111).

Z tego więc wynika, że nie jest on własnością MPK - zatem tylko od dobrej woli Stadlera zależy, czy będzie chciał ten tramwaj przerobić na wersję pasażerską.
Szkoda byłoby jednak, gdyby 33-metrowy tramwaj został zezłomowany. Być może MPK powinno porozumieć się ze Stadlerem w sprawie dostosowania Tiny do ruchu pasażerskiego? Byłoby to zapewne znikomy koszt w porównaniu z fabrycznie nowym tramwajem, a dla pasażerów chociażby "75" wybawienie od jazdy na glonojada.

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 05 lis 2025, 11:35
autor: tomek_m
To by była podobna sprawa jak z Novelo. Newag przeznaczył ten tramwaj MPK na wieczyste użytkowanie. Stadler mógłby zrobić to samo. A każdy niskopodłogowy tramwaj 33m jest na wagę złota.